Свойства проявителей при разбавлении

Всего 8 сообщ. | Показаны 1 - 8
Свойства проявителей при разбавлении
Вводная информация:

https://lavidaleica.com/content/choosing-bw-film-developer
https://www.БХphotovideo.com/explora/photography/buying-guide/top-12-black-and-white-film-developers-to-try (БХ - замените на bh)

Немного о самом процессе проявки: http://www.karlu.com/Brochures/ilford%20bw%20develop.pdf

Массив данных по пленкам и проявителям (разбавление, время проявления): https://www.digitaltruth.com/devchart.php?Film=&Developer=&mdc=Search&TempUnits=C&TimeUnits=D

Образцы комбинаций пленка + проявитель: https://filmdev.org/

DD-X

Pdf: https://www.ilfordphoto.com/wp/wp-content/uploads/2019/08/ILFOTEC-DDX-AUG19.pdf
https://www.silverprint.co.uk/wp-content/uploads/2015/10/Ilford-Ilfotec-Developers.pdf
https://www.digitaltruth.com/devchart.php?Film=&Developer=Ilfotec+DD-X&mdc=Search

Полезное обсуждение: https://www.largeformatphotography.info/forum/archive/index.php/t-9758.html

Dilute it at 1:9 and increase your 1:4 time in 60% for a start, see if you like, need more?Increase further.
Regarding sharpness, well, accutance might be a better term, but yes it's a fact, higher the dilution, higher the accutance.
So, the previous friend stated he got more grain at 1:4 dilution than 1:9, well, I don't shoot that much 35mm nowadays, but if my memory isn't failing, wasn 't precisely the contrary? Higher dilution, more grain


I have used DDX at 1:9 AND 1:11( for the newer TMX emulsion ) for a long while now. I ran film tests utilizing TMX ( as noted, new and old emulsions ), TMY, HP5, and Delta 100 using the BTZS sytem, my Jobo expert tanks for 4x5 film and 8x10 film, 75F ( in Florida ). I ran tests for conventional silver printing and contact printing, and for doing contact prints for Pt. and Azo. Yes, the tests were involved, but worth it. I can tell you without personal reservations that using DDX at 1:9 produces very sharp negatives that print without any problems at all using Grade Two filters ( or equivalent ) on VC paper, and on graded paper. Indeed, except for the expected higher contrast of negatives developed in Pyro, I see little if any difference with reference to accutance in the negatives developed in DDX vs. those developed in Rollo Pyro using conventional contact prints of 8x10 negatives ( get ready to duck!! ). I believe that such large contact prints are a very good "eye-ball test" to use for the comparison of DDX with RolloPyro as far as negative and print quality are concerned. Caveat: I have not yet done contact printing with the Pyro negatives using Azo/amidol or PT. so as to be able to compare DDx developed negatives with Pyro developed negatives using those "alternate process" techniques.


https://www.photrio.com/forum/threads/question-for-d...

Ilfotec DD-X works great at 1+9 (i.e., 1:10 dilution). At this dilution, it makes DD-X a contender with other developers that otherwise cost less.

Not only that, but it also gives nice tonality and relatively fine grain. I like DD-X 1+9 almost as much as HC-110 Dilution B.

http://120studio.com/film-dev/ilfotec-ddx.htm

https://www.flickr.com/photos/148746160@N03/33098335413/
https://www.flickr.com/photos/wetpossum/31214296774/
https://www.flickr.com/photos/148746160@N03/50015589378/
https://www.flickr.com/photos/52922077@N08/39684552440/

TMAX

Pdf: https://www.freestylephoto.biz/static/pdf/pages/product_pdfs/kodak/Kodak_Tmax_Developer.pdf
https://www.digitaltruth.com/devchart.php?Film=&Developer=%25TMax+Dev%25&mdc=Search&TempUnits=C&TimeUnits=D

The developer does little to affect the contrast of the film and usually will take more from the inherent contrast of the film. Meaning that on TMax 100 it will be more contrasty than TMax 400 at 1+4 and 1+9. However, at 1+9, there will be slightly less contrast. With classic grained films, you’ll see a similar effect, with your images being both sharp and fine-grained. Even if you’re pushing film. But the best results can be seen when running with TMax P3200, while you won’t get zero-grain like TMax 100, I find the images far less grainy than using another developer like D-76.

http://www.alexluyckx.com/blog/index.php/2020/07/27/developer-review-blog-no-07-kodak-tmax-developer/

Пример: https://www.flickr.com/photos/yo_tuco/49625581812/in/dateposted/

XTOL:


Pdf: https://imaging.kodakalaris.com/sites/uat/files/wysiwyg/pro/chemistry/J-109_Feb_2018.pdf
https://www.digitaltruth.com/devchart.php?Film=&Developer=%25Xtol%25&mdc=Search&TempUnits=C&TimeUnits=D

Степень разбавления проявителя.
Мы уже упоминали выше о вариантах разведения проявителя, теперь поговорим о практическом значении этого фактора. Чем сильнее мы разбавляем проявитель, тем ниже становится контраст изображения, мельче зерно, при сильном разбавлении начинают уже говорить о выравнивающем проявлении. Выравнивающее проявление – это когда одновременно информация в тенях и в светах содержит в себе большое количество деталей. В случае с проявлением пленки в стоке проявителя, как правило, информация либо в тенях, либо в светах либо отсутствует, либо содержит небольшое количество деталей. Как бы ни был завлекателен вариант с выравнивающим проявлением, есть и у него свои минусы: общая серость и очень низкий контраст в случае со сценой с исходным низким контрастом. На практике фотограф выбирает степень разведения проявителя, исходя из контраста снимаемой сцены: в случае с очень низким контрастом берется сток, в случае с очень высоким контрастом берется сильное разведение, в случае с промежуточными вариантами контрастности сцены используются соответственно промежуточные варианты разведения. Т.о., можно сформулировать правило: больше контраст – больше разведение. Но это правило не учитывает всего спектра задач. Например, целью является не правильный контраст, а сверхмелкое зерно, в этом случае используется максимальное разведение проявителя, без учета исходного контраста сцены.

https://peter28.livejournal.com/397726.html

Если вы работаете с разбавленными проявителями, особенно с Kodak XTOL, то следует рассчитать, хватит ли проявителя для проявки всех пленок в данном объеме бачка (так, для XTOL официальная норма 200 мл. неразбавленного проявителя на пленку). Более подробно о использовании разбавленного XTOL в баках небольшой емкости можно почитать в Internet: http://www.jobo-usa.com/jobofoto/bulletins/xtol.htm

https://www.photoforum.ru/art/46.ru.html

Of course, as soon as you start using the stuff, it will eventually oxidise. And while you technically can reuse the stock developer, most other photographers I know will ditch it after a single use and work through their stock formula quickly. In general use, Xtol is best used in either Stock or 1+1 dilution, and while some times will dilute it further to 1+2 or even 1+3 but once you go beyond 1+1 there is a greater chance is instability.

In all my adventures, there is only one film that did not respond well, and that’s Fomapan 200.

http://www.alexluyckx.com/blog/index.php/2020/03/23/developer-review-blog-no-03-kodak-xtol/

HC110:

Известны два производителя: Kodak (HC110) и Ilford (HC).

Pdf: https://imaging.kodakalaris.com/sites/uat/files/wysiwyg/pro/chemistry/j24.pdf
https://www.ilfordphoto.com/amfile/file/download/file/575/product/546/
https://www.digitaltruth.com/devchart.php?Film=&Developer=%25HC-110%25&mdc=Search&TempUnits=C&TimeUnits=D

Qualities
As mentioned in previous paragraphs, HC-110 is big among those who use the zone system because of the compensating nature, good shadow detail, and the ability to work with a film’s latitude. I’m not a full practioner of the zone system. I only work with putting my shadows in Zone IV. I’m using a spot meter to grab the exposure of the darkest area I want the most detail in then underexposing by a stop. I find that I get the best results when developing in HC-110. And while the grain control of HC-110 isn’t much to write home about, I find that it neither adds nor detracts from the grain of a film. You won’t find a reduction in grain with a grainy film, nor an increase in grain from a fine-grained film. What I do like about HC-110 is the ability to control your contrast and results through adjusting dilution. For the most part, I work with two dilutions, the first being Dilution B, great for general-purpose, or if I want more compensation, need longer development time, or want to get better shadow detail I go with the unofficial Dilution H. The nice thing is that you have to take the development times for Dilution B and double them to get your Dilution H times. And these days I do find myself leaning more towards Dilution H as it gives what I think are better and pleasing results at least to my eyes. Of course, if you want to crank that contrast, just using Dilution A and have some fun!

http://www.alexluyckx.com/blog/index.php/2020/02/24/...

D-76

Pdf:https://www.digitaltruth.com/products/kodak_tech/j78_D-76.pdf
Pdf: https://imaging.kodakalaris.com/sites/uat/files/wysiwyg/pro/chemistry/j78.pdf
https://www.digitaltruth.com/devchart.php?Film=&Developer=%25D-76%25&mdc=Search&TempUnits=C&TimeUnits=D
https://www.digitaltruth.com/devchart.php?Film=&Developer=%25D-76%25&mdc=Search&TempUnits=C&TimeUnits=D

For example, undiluted D-76 (stock) is a solvent fine-grain developer as discussed above. However, if it is diluted to 1+3 it becomes a non-solvent high acutance developer.

https://www.timlaytonfineart.com/blog/2015/4/how-to-...

Rodinal

http://www.phФotoweb.ru/prophoto/biblioteka/Photomaterial/rodinal_2.htm : (убираем букву "Ф" в ссылке)
Чувствительность:
В зависимости от соотношения при разбавлении раствора, чувствительность может отличаться от номинальной. В приведенной ниже таблице - уровни изменения для разных видов пленок (контраст g 0.65)

Pdf: https://www.digitaltruth.com/products/adox_tech/Rodinal.pdf
https://www.digitaltruth.com/devchart.php?Film=&Developer=Rodinal&mdc=Search&TempUnits=C&TimeUnits=D

Стандартное разбавление концентрата проявителя Родинал составляет 1:35. Для получения особых свойств, можно изменять пределы разбавления водой от 1:25 до 1:50 и даже 1:100! При разбавлении 1:35 получаем стандартно работающий проявитель. При разбавлении 1:25 проявление будет идти более активно, получаемое изображение более контрастное. При разбавлении 1:50, наоборот, проявитель работает более мягко и получаемое изображение будет менее контрастным

Пример: https://www.flickr.com/photos/yo_tuco/49732785346/in/dateposted/

https://www.flickr.com/groups/rodinal/discuss/72157600245966695/ :
Rodinal is a para-amino phenol developer, original receipture from 1891. 1+20 or 1+25 it's a depth developer, up from 1+50 a semi-compensating surface developer and up from 1+75 it gives even some staining effect. How more the dilution how sharper the negatives and a more acutance effect but the grain will be slightly bigger especially when there is too much agitation. Therefore SLOW agitation with Rodinal. Talking for 35mm and 120 roll film, most combinations will be fine at 1+50. Some specific films are better with 1+25, especially when grain is involved (APX400) or films with multilayer emulsion technique (Rollei R3).

https://www.d-76.com.ua/index.php/userodinal.html


Rodinal being a developer that is known for both contrast and sharpness. My favourite films to use with the developer is slower speed films, mostly under ASA-100. That said, there are certain advantages to using it with faster films once you get past the fear of increased grain. Rodinal is the developer you choose when you want to increase the inherent sharpness in a film stock. While you do get increased contrast when working with the developer in the 1+25 dilution, you can tame it a little when you increase the dilution to 1+50.

http://www.alexluyckx.com/blog/index.php/2020/04/27/developer-review-blog-no-04-rodinal/
https://skrasnov.com/blog/film-developing-rodinal-fomadon-r09/ :
RODINAL DILUTIONS
Recommended dilutions for Rodinal are 1+25 and 1+50. In practice, the dilution 1+50 is used most frequently. It is very convenient because it gives more possibilities to control the entire development process and helps it easier to get stable results.

The dilution 1+25 makes it more difficult to control the contrast, tonality and pull processing unless you need to shorten the developing time or increase the contrast. Such a dilution gives low compensating effect with extra grain.

The dilution 1+100 is most suitable for developing low-speed films, which tend to be overly contrasty in standard situations. With the dilution 1+100, these films will produce an excellent contrast rendition and superior tonal scale. On the other hand, high-speed films above 400 ISO would not have enough contrast and would not reach full emulsion film speed with the dilution 1+100.

https://unblinkingeye.com/Articles/Rodinal/rodinal.html :
Because Rodinal works at high dilutions, it can have a pronounced compensating effect. Compensation occurs when bromide is released in areas of heavy exposure, where development is rapid and continuous. Bromide slows the development of the high values (zone VII and above ), preventing them from becoming too dense to print. High dilutions also enhance adjacency effects, which are produced when areas of high density adjoin areas of low density. Unused developer from low density areas diffuses over to the edge of high density areas and increases density even more, while bromide released by intense development in high density areas difuses over and helps prevent development on the edge of low density areas. Adjacency effects markedly enhance perceived sharpness.

https://darkroomuser.wordpress.com/2012/02/20/agfa-rodinal/ :
At the high dilution of 1:25, 1:50 and 1:75 Rodinal acts as a “compensating” developer. This means that whilst the developer produces full shadow details to work from in the negative the highlight areas don’t become too dense that they block-up highlight details. A typical subject requiring compensating development is a high contrast “against the light” landscape shot. Average exposure and development would give a high contrast negative which would need manipulation at the printing stage to show shadow and highlight detail in the finished print.

https://www.flickr.com/groups/rodinal/discuss/72157606090373169/ :
Yes one of my favourite combinations the idea that it's a no go is funny. Rodinal and T Max give fantastic results , not grainy. TMax uses tabular grain forms that lend to smooth transitions Rodinal enhances tonal separations the combination is 'creamy' rather than gritty. Also T Max doesn't lose speed in Rodinal like some emulsions can, because the tabular forms allow for some under exposure in fact TMax 400 can be exposed 1 stop under and given the same development with little or no measured lack of density.

https://www.d-76.com.ua/index.php/fotochemistry/universaldev/62--qq.html :
Перед употреблением родинал разбавляют от 1+10 (1 объемная часть проявителя на 10 объемных частей воды) до 1+200 в зависимости от вида обрабатываемого материала и желаемого результата. как уже отмечалось, разбавлять концентрированный раствор необходимо непосредственно перед употреблением, поскольку рабочий раствор годен лишь в течении нескольких часов. Для разбавления желательно использовать дистиллированную воду, но в крайнем случае, можно использовать кипяченную, отстоянную водопроводную воду. Для умягчения воды нельзя использовать ТРИЛОН-Б, поскольку он изменит среду в "кислую" сторону и сильно разбавленный проявитель может вообще не работать при низком pH. Растворы с невысоким разбавлением (от 1+10 до 1+20) работают быстро, дают высокий контраст и бывают необходимы при обработки штриховых изображений. для технических пленок и т.д. При проявлении фотопленок, когда нужны достаточно высокие плотность и контраст изображения - как правило используют разбавление 1+40. А если необходимо получить мелкозернистые и мягкие по градации, выровненные негативы - необходимо пользоваться разбавлением 1+60, увеливая соответсвенно время проявления. Для высокочувствительных пленок разбавление не должно превышать 1+80, так как при большем разбавлении возможна потеря контрастности изображения, что сделает печать с такой пленки проблематичной. Для того, чтобы получить максимально мелкозернистое изображение, особенно при съемки контрастных объектов рекомендуется разведение до 1+200, чувствительность при этом останеться постоянной, но длительность обработки необходимо увеличить в 6 раз, по сравнению с разведением 1+40.

D23
https://www.digitaltruth.com/devchart.php?Film=&Developer=%25D-23%25&mdc=Search&TempUnits=C&TimeUnits=D

При разбавлении в первую очередь усиливается выравнивающее действие, обычно даже несколько улучшается мелкозернистость. Рекомендуемое используемое разбавление 1+2 (реже 1+4 и другие). Такое разбавление встречается редко, однако в данном случае оно оптимально по многим параметрам. Во первых, разбавляя 100 млл стока, получаем порцию одноразового рабочего раствора в 300млл, что оптимально для большинства типов проявочных бачков. Во вторых, выравнивающее действие лучше, чем у стока и у разбавленного 1+1 проявителя. В третьих, не теряя (а обычно даже несколько улучшая) мелкозернистых свойств (механизм работы становится более похожим на Д-25), проявитель приобретает и некоторые заметные РЕЗКОСТНЫЕ свойства, и такой оптимум достигается для Д-23 именно при разбавлении 1+2

https://d-76.ru/blogs/podrobnoe-opisanie-receptur/d-23-metolovyy-proyavitel-bez-schelochi

Qualities
As I’ve alluded to in previous statements Kodak D-23 is not a developer you pick up if you’re wanting a lot of contrast. And frankly, it’s one the reasons I like it so much. D-23 will knock back any inherent contrast in your film, and it does that throughout all film stocks. I’ve seen it work wonders with Fuji Acros 100, Kodak Tri-X, and especially with TMax 100. While you do still get excellent blacks and whites, the mid-tones are super smooth and give you every shade of grey across the spectrum. When it comes to film grain and sharpness, D-23 is fairly neutral, neither increasing or decreasing either. So if you’re working with sharp films, they will remain sharp, if you get a lot of grain, that will stick around also. However, for grainier films, you’re often pulling the film back about a stop, so you’re reducing the grain already. In fact, I find that with Fomapan 400 the grain looks better even with 35mm. As a semi-compensating developer if you’re an active user of the Zone system, D-23 will be an excellent choice of developer. And it works well with all film formats, from 35mm up to large format sheets.

http://www.alexluyckx.com/blog/index.php/2020/05/25/developer-review-blog-no-05-kodak-d-23/

Отличные примеры Д23 1+1:

https://www.flickr.com/photos/yo_tuco/50154131287/in/dateposted/
https://www.flickr.com/photos/yo_tuco/50286763701/in/photolist-2jtBWXU-2jtycA3-2jtbEDm-2jBuhF7-2jBENTg-2jtS39C-2jDe9A7
https://www.flickr.com/photos/yo_tuco/50304390066/in/dateposted/
https://www.flickr.com/photos/yo_tuco/50304390066/
https://www.flickr.com/photos/yo_tuco/50190740878/
https://www.flickr.com/photos/yo_tuco/49625581812/in/dateposted/
Re[Санин Юрий]:
Данные, по мере нахождения, обновляю в заглавной странице.
Если у Вас есть дополнения - прошу
Re[Санин Юрий]:
Re[AP]:
Цитата:
от: AP
https://club.foto.ru/forum/view_post.php?p_id=13242389


Спасибо.
Я столкнулся на практике (в общем то давно, да и теоретически это известно) печати диффузным увеличителем - малоконтрастные негативы тяжело напечатать - иногда не хватает контрастности фильтров при печати.

Для диффузного увеличителя, негативы должны "яркими/сочными/прожаренными".

Для конденсорного и гибридной печати - вполне могут быть "серенькими/малоконтрастными/выровненными".
Re[Санин Юрий]:
https://lavidaleica.com/content/choosing-bw-film-developer?utm_campaign=shareaholic&utm_medium=facebook&utm_source=socialnetwork&fbclid=IwAR02_svXp8wX0U4Ue8eC1p8IQQdH2tE3cuv9rR_yjHKspCDq8dLj7t64Z6Y
Выбор проявителя черно-белой пленки
Re[Санин Юрий]:
может кому пригодится

https://www.moersch-photochemie.de/files/articles/TanolundCo-eng.pdf
Re[Санин Юрий]:
Вот топик:
https://www.photrio.com/forum/threads/adox-atomal-49-in-relation-to-other-developers.165808/page-2
Вот цитата:
""""Hi Tom,
concerning developers we have the "magic triangle": Speed, fineness of grain, sharpness. Because of physical limitations it is only possible to optimise a developer for 1-2 of these 3 parameters, and with the remaining 1-2 you have to made compromises. It is impossible to make the "perfect" developer which is optimised for all three parameters at the same time.
In this "magic triangle" ADOX Atomal 49 is optimised for speed (optimal shadow detail) and fineness of grain. And the (in this case small) compromise is sharpness (but sharpness is still a bit better compared to other fine grain high speed developers). Sharpness can also be a bit improved by using 1+1 or 1+2 solution instead of stock solution.
Atomal is a very good compensating developer, too. The compensating effect can also be increased by using 1+1 or 1+2 dilution. And because of its very high speed it is also well suited for push processing of 1 or 2 stops.
By the way, ADOX Atomal 49 is the standard developer in our professional Fotoimpex BW lab for years. Because of its very good "all-round" capabilities.""""
А вот перевод:
Привет Том,
что касается проявителей, то у нас есть "волшебный треугольник": чувствительность, тонкость зерна и резкость. Из-за физических ограничений можно оптимизировать проявитель только по 1-2 из этих 3 параметров, а с оставшимися 1-2 приходится идти на компромиссы. Невозможно сделать идеальный проявитель, который оптимизирован по всем трем параметрам одновременно.
В этом "волшебном треугольнике" ADOX Atomal 49 оптимизирован для максимальной чувствительности (оптимальной детализации теней) и тонкости зерна. И (в данном случае небольшой) компромисс - это резкость (но резкость все же немного лучше по сравнению с другими мелкозернистыми проявителями, позволяющими получить высокую чувствительность). Резкость также можно немного улучшить, используя раствор 1+1 или 1+2 вместо стока.
Атомал тоже очень хороший выравнивающий проявитель. Выравнивающий эффект также может быть увеличен с помощью разведения 1+1 или 1+2. И из-за своей способности выявлять высокую чувствительность он также хорошо подходит для пуша в 1 или 2 ступени.
Кстати, ADOX Atomal 49 уже много лет является стандартным проявителем в нашей профессиональной лаборатории Fotoimpex BW. Из-за его очень хороших "всесторонних" возможностей.
Re[принцип вандерваальса]:
Обновил информацию по Родиналу.
Вы не авторизованы

Пожалуйста, авторизуйтесь, чтоб иметь доступ к полному функционалу сайта